Úkoly v samostatné působnosti
Účetnictví
Finanční odbor vede účetnictví města.
Rozpočet
Finanční odbor:
- sestavuje rozpočet města včetně finančních vztahů k městem zřízeným a založeným organizacím a předkládá jej ke schválení zastupitelstvu města
- vyhotovuje nebo konzultuje ostatním odborům návrhy pro provedení rozpočtových opatření schváleného rozpočtu
Hospodaření města
Finanční odbor:
- zpracovává ekonomické rozbory hospodaření města a jím zřízených a založených organizací a předkládá je orgánům města
- připravuje podklady pro včasné podání žádosti o přezkoumání hospodaření města
- sleduje a analyzuje aktuální finanční situaci města, vyhodnocuje ji a případně předkládá vedení města návrhy na využití volných finančních prostředků
Výkaznictví
- zpracovává podklady pro finanční vypořádání ve vztahu ke státnímu rozpočtu a rozpočtu kraje
- připravuje podklady pro daňové přiznání k dani z příjmu právnických osob za město, zajišťuje agendu daně z přidané hodnoty a zpracovává přiznání k těmto daním
Platební styk
- sleduje využití bankovních služeb pro potřeby města
- připravuje podklady pro zřízení účtů (úvěry, dotace, státní fondy)
- na úseku hlavní pokladny úřadu provádí veškeré pokladní operace v hotovosti i pomocí platebního terminálu
- vede evidenci příkazových bloků
Podpora činnosti finanční výboru zastupitelstva
Finanční odbor poskytuje metodický a administrativní servis pro činnost finančního výboru
Cestovní náhrady
Finanční odbor provádí kontrolu vyúčtování tuzemských a zahraničních pracovních cest.
Dotace
Finanční odbor:
- administruje vybrané individuální dotace poskytované z rozpočtu města
- ve spolupráci s útvarem interního auditu vykonává veřejnoprávní kontrolu u příjemců dotací poskytnutých z rozpočtu města.
Podpora příspěvkových organizací zřízených městem
Finanční odbor:
- zajišťuje metodickou a kontrolní činnost v účetnictví města a příspěvkových organizací zřízených městem
- ve spolupráci s útvarem interního auditu vykonává veřejnoprávní kontrolu u příspěvkových organizací.
Obecně závazné vyhlášky
Finanční odbor odpovídá za stav, aktualizaci, výklad a realizaci následujících obecně závazných vyhlášek:
- o místním poplatku ze psa
- o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
- o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
- o použití koeficientu pro daň z nemovitosti.
Úkoly v přenesené působnosti:
Finanční odbor:
- na úseku správy místních poplatků vykonává státní správu v rozsahu přenesené působnosti obecního úřadu jako správce daně podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění, podle obecně závazných vyhlášek města;
- vede správu místních poplatků za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, ze psů a za užívání veřejného prostranství
- zajišťuje činnosti podle zákona o veřejných sbírkách (ověřování počtu a náležitostí sběracích listin, přijímání oznámení týkající se pokladniček, zajišťování přítomnosti při otevření pokladničky
- zajišťuje činnosti podle zákona o cenách (např. stanovení regulovaných cen, provádění cenové kontroly, ukládání, vybírání a vymáhání pokut za porušení cenových předpisů).
Vymáhání pohledávek podle daňového řádu
Finanční odbor
- vymáhá nedoplatky a dluhy vzniklé z místních poplatků
- přihlašuje daňové pohledávky z místních poplatků do insolvenčních řízení
- vede exekuční řízení k místním poplatkům.
Za správnost informací odpovídá Ing. Petra Brejšová