Přejít na obsah

KAMENY ZMIZELÝCH PŘIPOMÍNAJÍ HOLOCAUST

V pondělí 2. prosince byly slavnostně položeny Kameny zmizelých věnované sedmi židovským obětem holokaustu z Ústí nad Orlicí. Jedná se o členy rodiny Pickovy, Freundovy a Oskara Sgalla, kteří byli společně s dalšími Židy z Ústí před dvaaosmdesáti lety 2. prosince 1942 shromážděni na ústeckém nádraží a převezeni do Pardubic. Odtud o tři dny později odjel transport s deportovanými Židy z pardubického regionu do Terezína.

Ústí nad Orlicí se tak připojilo k dalším městům v republice, v nichž již Kameny zmizelých připomínají oběti holokaustu a nacistickou genocidu Židů.

Projekt je realizován městem Ústí nad Orlicí za odborné spolupráce Mgr. Gabriely Faronové z Městského muzea v Ústí nad Orlicí. Garantem pro výrobu Kamenů zmizelých je pan Boris Barak Selinger ze Židovské obce Brno.

Kameny zmizelých v Ústí nad Orlicí

  1. ulice Mistra Jaroslava Kociana (před sochou sv. Floriána)
  2. Velké Hamry (před pobočkou banky ČSOB)
  3. Příkopy (u fontány)
  4. ulice T. G. Masaryka (před vilou č. 123)

Paní Faronové jsme položili několik otázek.

Můžete nám detailněji přiblížit projekt Kameny zmizelých?

Kameny zmizelých jsou dlažební kostky s mosaznou destičkou, které připomínají tragické příběhy místních Židů. Jejich umístění symbolicky vrací do veřejného prostoru města občany, kteří ho museli během druhé světové války nuceně opustit a již nikdy se sem nevrátili. Kameny jsou vkládány do chodníků před domy, v nichž žily oběti holokaustu. Autorem původního projektu Stolpersteine, neboli Kameny zmizelých, je německý sochař Günter Demnig. V roce 1992 umístil první kameny v ulicích Kolína nad Rýnem a dalších německých městech. V České republice byly první kameny umístěny v Praze roku 2008.

Kolik kamenů bude položeno v Ústí nad Orlicí a kde?

V Ústí nad Orlicí umístíme 2. prosince 2024 prvních sedm kamenů na čtyřech místech. Jedná se o členy rodiny Pickovy, Freundovy a pana JUDr. Oskara Sgalla. Kameny budou vkládány do chodníků tam, kde tyto rodiny původně žily. Freundovi bydleli v domě č.p. 81, který dnes již neexistuje. Dnes je to ulice Mistra Jaroslava Kociana a nachází se zde prostranství se sochou sv. Floriana. JUDr. Oskar Sgall žil se svou rodinou v č.p. 156, v budově bývalé pošty na Velkých Hamrech. Dnes se zde nachází pobočka banky ČSOB. Členům rodiny Pickovy budou kameny položeny v ulici T. G. Masaryka před domem č.p. 99 a před Pickovou vilou č.p. 123.

Co bylo při přípravě podkladů nejtěžší?

Časově nejnáročnější je ověřování a dohledávání informací, kterých je velmi málo a jsou zlomkovité. Jejich postupným skládáním pomalu vzniká obraz života konkrétního člověka.  Je to běh na dlouhou trať a mnohdy se již nepodaří spoustu informací dohledat.

S kým jste během přípravy navázala spolupráci?

Cenné rady mi poskytla paní Mgr. Hana Klimešová z Regionálního muzea v Litomyšli, dále jsem spolupracovala s Židovským muzeem v Praze. Ověřování dat pak probíhalo přes řadu databází např. holocaust.cz, www.pamatnik-terezin.cz, matriky, které jsou ve správě Národního archivu přístupné v digitální badatelně VadeMeCum nebo Mezinárodní centrum pro nacistickou perzekuci Arlosen archives.

Jaké bylo postavení židovských obyvatel v našem městě před druhou světovou válkou a jak do jejich života zasáhla nacistická okupace?

Židovští obyvatelé se podíleli na rozvoji textilního průmyslu, obchodu, ale i kulturním životě města. Mnichovská dohoda, vznik Protektorátu Čechy a Morava a přijetí Norimberských zákonů znamenal výrazný zásah do života židovských obyvatel. Jejich součástí bylo například omezení pohybu, obchodu, kontaktu s nežidovským obyvatelstvem, vyloučení dětí ze škol, zákaz vstupu na kulturní akce a některá veřejná prostranství či zákaz vycházení po určité hodině. Dále pak omezení a později úplný zákaz vstupu do místní knihovny, obchodů či příkaz nosit žlutou šesticípou hvězdu s nápisem Jude. Na základě nařízení říšského protektora z června 1939 a dalších nařízení docházelo postupně k vyvlastnění židovského majetku. Do podniků byli dosazeni němečtí správci, obchody přebírali árijští konfidenti a židovskému obyvatelstvu byl postupně konfiskován téměř všechen movitý i nemovitý majetek. Postupně byli Židé nuceni se vystěhovat z vlastních domů a bytů do podnájmu a často pak na malém prostoru žilo několik rodin dohromady.

Kdy a jak proběhla deportace Židů z Ústí nad Orlicí do koncentračního tábora?

Posledním krokem v perzekuci židovského obyvatelstva byla jejich deportace z Ústí nad Orlicí v 6 hodin ráno dne 2. prosince 1942. Vlakem bylo odvezeno 24 ústeckých Židů do Pardubic, kde čekali tři dny, než byli transportem Cf 5. prosince 1942 odvezeni do Terezína. Z terezínského ghetta pak byli postupně transportováni na východ – především do Osvětimi.

Přežil někdo z nich a vrátil se do Ústí nad Orlicí?

Z 24 lidí, kteří byli 5. prosince 1942 transportováni do Terezína a dále do Osvětimi nikdo nepřežil. Celkový počet ústeckých Židů, kteří během druhé světové války skončili v koncentračních nebo vyhlazovacích táborech či pod tlakem okolností spáchali sebevraždu, se pohybuje kolem 40, přičemž nejspíš 5 lidí přežilo a dočkalo se osvobození. Někteří z přeživších se vrátili zpět do města Ústí nad Orlicí.

Dochovaly se nějaké osobní dopisy, deníky či svědectví z doby deportací?

V Židovském muzeu v Praze je uložen dopis, který poslal své ženě a dětem Oskar Sgall. Dopis psal v době, kdy byl držen gestapem v Pardubicích a je datovaný k 31. lednu 1943. Také se dochovalo album Freundovy rodiny, kde na mnoha fotografiích jsou zachyceni manželé Rudolf a Marta společně s dcerami Marií a Hanou. Album je také uloženo v Židovském muzeu v Praze.

Budete dále pokračovat v mapování osudů ústeckých Židů?

Ano, budu pokračovat.

3K0A1289
3K0A1319
3K0A1324
3K0A1337
3K0A1345
3K0A1349
3K0A1342
3K0A1359
3K0A1364
3K0A1361