Přejít na obsah

ORLICKOÚSTECKO JE PROTKÁNO SÍTÍ CYKLOSTEZEK

Síť cyklostezek svazku Region Orlicko-Třebovsko (ROT), jehož členem je i město Ústí nad Orlicí, patří k mimořádně zdařilým projektům, využívá ji velké množství lidí: cyklistů, in-line bruslařů i chodců.

Cyklostezky, které hvězdicovitě propojují Ústí nad Orlicí s Letohradem, Českou Třebovou a Chocní, svazek provozuje již čtrnáct sezon. „Je to vlastně čtyřicet kilometrů dlouhá tělocvična v přírodě, celoročně a bezúplatně volně přístupná veřejnosti,“ říká o úspěšném projektu manažer cyklostezek svazku ROT Pavel Neumeister. Síť byla vybudována v letech 2006 – 2009 s významným přispěním z evropských fondů, za pomoci státních a krajských dotací a s příspěvky partnerů projektu, kterými jsou města a obce „na trase“ (Brandýs nad Orlicí, Česká Třebová, Choceň, Letohrad, Ústí nad Orlicí, Dlouhá Třebová, Dolní Dobrouč, Hnátnice, Libchavy, Orlické Podhůří). Evidenční hodnota cyklostezek činí 140 milionů korun a pozemků pod nimi 6 milionů.

V letošním roce není možné kvůli opravám a velkým projektům na železničním koridoru využívat cyklostezky po celé jejich délce. Přivaděče z Dobrouče do Nebíčka se dotýká oprava krajské silnice a mostu, její dokončení je plánováno na podzim. Doprava není přerušena, provoz je veden po krátké objízdné komunikaci a provizorním mostě, pro cyklisty je zřízena zvláštní objízdná ministezka.

Pro rekreační cyklistiku bude také dlouhodobě omezeno využívání cyklostezky z Ústí nad Orlicí do Brandýsa nad Orlicí, v tomto úseku od letošního jara probíhá modernizace železničního koridoru. Trať projde kompletní rekonstrukcí, Správa železnice práce rozfázovala do srpna roku 2023. Náročná stavba vyžaduje v některých dnech i úplnou uzavírku cyklostezky. Region Orlicko-Třebovsko opakovaně na tuto skutečnost upozorňuje a apeluje na uživatele cyklostezky, aby byli opatrní a respektovali dopravní značení: „Prosíme všechny uživatele cyklostezky, aby i s ohledem na vlastní bezpečnost věnovali pozornost dopravnímu značení na vjezdech na cyklostezku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, kde z technologických důvodů dojde k časově omezeným úplným lokálním uzavírkám. ´Dálkovým´ cyklistům a cyklistickým či rodinným skupinám doporučujeme volbu jiné trasy,“ vyzývá za svazek Pavel Neumeister.

Milovníci cyklistiky se však mohou vydat jiným směrem. Letos v červnu byla otevřena cyklostezka Valdštejn – Šušek, která propojila obce Písečná a Hnátnice. Investorem byl sousední svazek Orlicko, na jejím vybudování se podílel i svazek ROT. Cyklospojka s mlatovým povrchem má délku 1,185 metru, šířku 2,5 metru, spojuje hráz rybníka v Šušku s místní komunikací v Hnátnici-Valdštejně. Je dalším kouskem do mozaiky „tělocvičny v přírodě“, která je zdarma a celoročně přístupná veškeré veřejnosti.

Aby výlet neskončil nepříjemností nebo hůře úrazem, je třeba, aby uživatelé cyklostezek dodržovali jejich provozní řád. „Při pohybu po komunikaci se chovejte vzájemně ohleduplně tak, abyste neohrožovali sebe ani ostatní. Komunikace je obousměrná, proto vždy počítejte s možností, že někdo půjde nebo pojede proti vám. Zvláštní pozornost věnujte vjezdům na silnice a přejíždění silnic, kde musíte dát vždy přednost. Zvláštní pozornost věnujte rovněž železničním přejezdům,“ zní jedno z pravidel. Krajina po návštěvě uživatelů by měla také vypadat stejně, jako když do ní přišli. Provozní řád říká: „Nacházíte se v chráněném území Přírodního parku Orlice. Chovejte se k přírodě ohleduplně a nezapomínejte, že louka, les, řeka nebo křoví, ale ani cyklostezka nejsou odpadkové koše.“

Celý provozní řád najdete zde:

https://orlicko-trebovsko.cz/o-svazku-obci/provozni-rad/

IMG0678
IMG3920
IMG0352
IMG7057
IMG1142
IMG7017