Modernizace systému nakládání s odpady – 1. etapa
Město Ústí nad Orlicí spustilo 1. etapu avizované modernizace systému nakládání s odpady, která od 1. 1. 2026 změní způsob sběru využitelných složek odpadu. Obyvatelé rodinných domů si během této 1. etapy můžou požádat o nádoby na tříděný odpad – tedy na plast a na papír – a zároveň o výměnu nádoby na směsný odpad.
Tištěný objednávkový formulář k zapůjčení nádob najdete v říjnovém vydání Ústeckých listů a dostupný je také elektronicky zde. Po vyplnění požadovaných údajů prosím formulář do 17. 10. 2025 odešlete elektronicky nebo jej doručte do sběrného boxu v Informačním centru, Sychrova 16, Ústí nad Orlicí.
Po shromáždění odevzdaných objednávkových formulářů budou následně žadatelům během 2. etapy v listopadu a prosinci letošního roku vydány nádoby na odpad. Vydávání objednaných nádob bude probíhat v několika vlnách na výdejních místech. O konkrétních termínech i lokalitách vás budeme včas informovat prostřednictvím městských komunikačních prostředků.
Všechny nádoby vydané během 2. etapy budou opatřeny evidenčními čipy, které zajistí lepší kontrolu práce svozové firmy, zamezí zneužívání systému tzv. podnikatelským odpadem a zefektivní sledování a využívání systému. Kompletní označení všech nádob na směsný odpad ve městě těmito evidenčními čipy je plánováno v roce 2026, kdy proběhne závěrečná 3. etapa modernizace městského systému nakládání s odpady.
Obyvatelé rodinných domů, kteří si už v 1. etapě zažádají o výměnu svojí stávající nádoby na směsný odpad za novou, vybavenou evidenčním čipem, tak vyřídí vše naráz a ušetří si čas i starosti.
Realizace: Vydávání, čipování i svoz tříděného odpadu: EKOLA České Libchavy s.r.o.
Koordinátor: Odbor životního prostředí MěÚ Ústí nad Orlicí (Lenka Velínská, 465 514 263, velinska@muuo.cz).
OTÁZKA: Koho se změna odpadového systému týká?
ODPOVĚĎ: Modernizace odpadového systému se týká jak obyvatel rodinných domů, tak obyvatel panelových a bytových domů.
OTÁZKA: Kdy skončí pytlový sběr? Skončí také slevy za pytlový sběr?
ODPOVĚĎ: Pytlový sběr i slevy skončí 31. 12. 2025. Slevu za pytlový sběr v roce 2025 můžete uplatnit v roce 2026. Bude vám odečtena z ceny místního poplatku za rok 2026.
OTÁZKA: Přijdu o slevu za pytlový sběr?
ODPOVĚĎ: Slevu za pytlový sběr v roce 2025 můžete uplatnit v roce 2026. Bude vám odečtena z ceny místního poplatku za rok 2026. Tedy například poplatník, který vytřídil v roce 2025 20 ks pytlů a získal nárok na slevu 200 Kč zaplatí 960 Kč mínus 200 Kč, tedy 760 Kč.
OTÁZKA: Můžu si vyměnit starou popelnici na směsný odpad, aniž bych si žádal o popelnice na plast a papír?
ODPOVĚĎ: Ne, toto možné nebude. Nová, očipovaná nádoba na směsný odpad se bude distribuovat jen v sadě s nádobami na tříděný odpad, aby tak došlo k posílení motivace obyvatel třídit odpad.
OTÁZKA: Kolib bude stát zapůjčení popelnic na tříděný a směsný odpad?
ODPOVĚĎ: Zapůjčení popelnic je zcela zdarma.
OTÁZKA: Jsou nové, očipované popelnice povinné?
ODPOVĚĎ: Zapojení do modernizovaného systému nakládání s odpady je dobrovolné. Pokud si o nové, očipované popelnice nepožádáte, můžete tříděný odpad odkládat do veřejných kontejnerů nebo ve sběrném dvoře. Máme ale za to, že je pohodlnější si odpady nechat svážet od domu, než odpad nosit do veřejné sítě nádob!
OTÁZKA: Jak se modernizace systému nakládání s odpady dotkne obyvatel panelových a bytových domů?
ODPOVĚĎ: Pro potřeby obyvatel panelových a bytových domů dojde k optimalizaci a navýšení kapacit kontejnerových stání. Na vybraných místech tak ke kontejnerům na směsný odpad přibydou kontejnery na plast a papír.
OTÁZKA: Jak často se budou vyvážet kontejnery od panelových a bytových domů?
ODPOVĚĎ: Kontejnery na směsný odpad se od roku 2026 budou vyvážet 1x týdně. Kontejnery na plast a papír, které budou nově přidány k bytovým domům, se budou vyvážet 1x za měsíc. Svoz kontejnerů ze stávajících kontejnerových stanovišť poběží v nezměněném režimu, tedy plast 3x a papír 2x týdně. Město zároveň bude fungování celého systému sledovat, vyhodnocovat, tak by případně mohlo četnost svozu navýšit.
OTÁZKA: Bude se nějak měnit i roční poplatek za odpady?
ODPOVĚĎ: Roční poplatek za odpady se sníží z dnešních 1080 Kč na 960 Kč. Zachovány zůstávají slevy ve výši 50 % pro seniory nad 80 let a děti do 3 let věku.
OTÁZKA: Musí si i obyvatelé menších bytových domů žádat o popelnice nebo dostanou kontejnery?
ODPOVĚĎ: Zapůjčování nádob se primárně týká domácností v rodinných domech. U menších bytových domů o např. 4 bytových jednotkách dojde k přidání kontejnerů na tříděný odpad ke stávajícím kontejnerům na směsný odpad. V první etapě půjde o 50 vybraných bytových domů. Mají-li takové domy malé nádoby na směsný odpad, bude možné je po dohodě nahradit za kontejner. Výhodou také bude, že kontejnery na směsný odpad se budou v letních měsících svážet každý týden. O konkrétním řešení vás budou informovat správci bytových domů.
OTÁZKA: K čemu budou sloužit na popelnicích čipy?
ODPOVĚĎ: Zavedení evidenčních čipů na všechny nové sběrné nádoby pro tříděný i komunální odpad přinese významné výhody jak pro obyvatele, tak pro město. Celý systém čipování umožní zpřehlednit a lépe kontrolovat situaci v odpadovém hospodářství, zejména oddělit „občanský komunální odpad“ od odpadu podnikatelského původu. Navíc bude možné sledovat, zda svozová společnost pravidelně vyváží jednotlivé nádoby, což přispěje ke zvýšení kvality a spolehlivosti služeb. Díky přesným datům bude město schopné pružně reagovat na skutečné potřeby obyvatel, například doplňováním nádob tam, kde jsou nejvíce využívané, a tím efektivněji řídit celý systém svozu a třídění odpadu.
Systém svozu – přehled
Kontejnery na směsný komunální odpad od bytových domů se sváží každý týden celoročně v pátek.
Odpadové nádoby na směsný komunální odpad (nádoby v majetku občanů obvykle černé 110–240 l) se budou svážet každý týden ze svozových míst od listopadu do února.
Od měsíce března do konce měsíce října bude vždy sudý týden svážen směsný komunální odpad (kontejnery 1100 l každý pátek).
V lichý týden celoročně bude svážen bioodpad z hnědých nádob o objemu 240 l a kontejnerů 1100 l.
Svoz SKO – konkrétní termíny
30. 12. 2024–5. 3. 2025 a 3. 11.–24. 12. 2025 každý týden; dále v sudý týden ve dnech: 17–19. 3.; 31. 3.–2. 4.; 14–16. 4.; 28–30. 4.; 12–14. 5.; 26–28. 5.; 9–11. 6.; 23–25. 6.; 7–9. 7.; 21–23. 7.; 4–6. 8.; 18–20. 8.; 1–3. 9.; 15–17. 9.; 29. 9.–1. 10.; 13–15. 10.; 27–29. 10.
Svoz bioodpadu – konkrétní termíny
Lichý týden (v zimě navíc k SKO): 30. 12. 2024–1. 1. 2024; 13–15. 1.; 27–29. 1.; 10–12. 2.; 24–26. 2.; 10–13. 3.; 24–26. 3.; 7–9. 4.; 21–23. 4.; 5–7. 5.; 19–21. 5.; 2–4. 6.; 16–18. 6.; 30. 6.–2. 7.; 14–16. 7.; 28–30. 7.; 11–13. 8.; 25–27. 8.; 8–10. 9.; 22–24. 9.; 6–8. 10.; 20–22. 10.; 27–29. 10.; 3–5. 11.; 17–19. 11.; 1–3. 12.; 15–17. 12.
Dny svozu – podle lokalit
Den | Lokality | Poznámka |
---|---|---|
Pondělí | Černovír, Tichá Orlice, Oldřichovice, letiště, Knapovec, cihelna, Lanšperská, Heranova, Letohradská, Náměstí Svobody, Polská, A. Blažky, Chodská, Dr. J. Korába, Tvardkova, Na Štěpnici, 17. listopadu, Smetanova, Dělnická, Rettigové, Mazánkova, Družstevní, Zeinerova, Jana a Josefa Kovářů, ČSA, Wolkerova, Dukelská, Dukla, Dolní Houžovec, Horní Houžovec. | Pouze kontejnery: Polní, Příčná, U letiště, Jižní. |
Úterý | Královéhradecká, Hřbitovní, Cihlářská, V Lukách, Mlýnská, Q. Kociána, Na Bělisku, Na Studánce, Na Ostrově, Na Rámech, K. Světlé, Palackého, Čelakovského, Sv. Čecha, Moravská, Dr. Vrbenského, Vicenova, Žižkov, Fügnerova, Tyršova, T. G. Masaryka, Okružní, Jilemnického, Havlíčkova, Příkopy, Černá, Komenského, Velké Hamry, Barcalova, M. R. Štefánika, Malé Hamry, Sychrova, Mírové náměstí, 17. listopadu (pěší zóna), M. J. Kociána, Lochmanova, Hakenova, Špindlerova, Kostelní, Hradební, Husova, Nový Svět, Pickova, Jiráskova, J. Koziny, Na Výsluní, Písečník, Andrlíkova, Zborovská, Mývaltova, Ježkova, Hniličkova, Lukesova, Zahradní, J. Nygrína. Kontejnery ze sídliště Štěpnice. | – |
Středa | B. Němcové, Stavebníků, Nádražní, Sokolská, Pražská, Truhlářská, Lesní, Drážní, Školní, U Vody, Karpatská, Zahrádkářů, Kolmá, J. Haška, A. Staška, J. Štyrsy, J. K. Tyla, Mostecká, Pod Horou, Vrbová, Lázeňská, Zelená, Na Stráni, Třebovská, Za Drahou, U Rybníčku, Nerudova, Sluneční, Krátká, Pivovarská, U Řeky, Pod Lesem, Potoční, Švermova, Lanškrounská, Andělov, Za Vodou, Sadová, Na Stráni, Poříční. | Pouze popelnice: Polní, Příčná, U letiště, Jižní, Nová, Kladská, Východní. |
Pátek | Všechny kontejnery 1100 l – každý pátek celoročně. | – |
Přehled nádob a co do nich patří
Barva | Komodita | Patří | Nepatří |
---|---|---|---|
Modrý | Papír | časopisy, noviny, sešity, sešlápnuté krabice, papírové obaly, lepenka, knihy | celé svazky knih (pouze bez vazby; větší množství na sběrný dvůr), uhlový, mastný či znečištěný papír; použité dětské pleny do popelnice |
Žlutý | Plast, tetrapack, kovy | fólie, sáčky, tašky, sešlápnuté PET, obaly od pracích/čistících/kosmetických přípravků, kelímky od jogurtů a ML výrobků, balicí fólie, obaly od CD, výrobky z plastů; polystyren v menších kusech; tetrapack (sešlápnout); od r. 2025 i kovy | PVC, novodur, molitan, mastné obaly a obaly od chemikálií |
Zelený / Bílý | Barevné sklo / Bílé sklo | (zelený) barevné lahve, tabulové sklo; (bílý) čiré sklo – sklenice od kečupu, marmelád, zavařenin, rozbité skleničky | keramika, porcelán, autosklo, zrcadla, drátované, zlacené/pokovené sklo; vratné zálohované sklo vrátit v obchodě |
Šedý | Kovy | drobné zbytky kovů a kovové obaly (nápoje, potraviny), jiné neznečištěné kovové obaly | znečištěné obaly od barev, olejů a chemikálií |
Hnědý | Bioodpad | zbytky ovoce/zeleniny (vč. citrusů), kávové/čajové zbytky, pečivo, skořápky, papírové kapesníky/ubrousky, květiny, podestýlka býložravců, zbytky vařených jídel (brambory, těstoviny, rýže, knedlíky), tráva, listí, větvičky, plevele, piliny, hobliny, kůra, popel ze dřeva, peří, chlupy, vlasy, stará zemina | omáčky, pomazánky, jedlé oleje, kosti, maso a kůže, zdechlá zvířata a exkrementy, plasty, sklo, suť, kameny, chemikálie a jejich obaly, sáčky z vysavače, cigarety, léky, textil, jednorázové pleny |
Pozn.: Kovy, papír a plasty lze odevzdat také do firem RECYCLING–KOVOVÉ ODPADY a.s. a (kovy) do SKB, spol. s r. o.
Přehled podle druhu odpadu
Druh odpadu | Kde odevzdat | Poznámka |
---|---|---|
Použité jedlé oleje a tuky | Sběrný dvůr; 25 zelených popelnic s oranžovým víkem na stanovištích tříděného odpadu | pouze v uzavřených PET nádobách; ne sklo, motorové/kosmetické oleje, maziva, KO |
Oděvy, boty, textil, hračky | Bílé kontejnery TextilEco a.s. (9 stanovišť: Bratří Čapků, Na Pláni, Mazánkova, Pickova, Jilemnického, 2× Třebovská, Dukla, Sokolská); Diakonie Broumov (Sběrný dvůr TEPVOS) | – |
Monočlánky, suché baterie | Spec. prodejny ELEKTRO; kontejnery ASEKOL/ECOBAT (budovy MěÚ, některá nákupní centra, ZŠ) | – |
Jehly a injekční stříkačky | Areál nemocnice v Ústí n. O. – sběrná nádoba (červená) u bývalé spalovny | – |
Léky | Lékárny | ne do popelnic |
Drobný chemický odpad | V termínech přistavení VOK | rozpouštědla, akumulátory/baterie, kyseliny/zásady, oleje/filtry, postřiky, zářivky, výbojky, úsporky, foto-roztoky, halonové hasicí př., zbytky barev, inkousty, tmely, lepidla, rtuť. teploměry/spínače, kosmetika, znečištěné textilie, tlakové rozprašovače, léky, nádoby se zbytky škodlivin aj. |
Stavební odpad | TEPVOS, spol. s r. o. (objednávka odvozu); případně vlastní odvoz v souladu s předpisy | Náklady hradí původce odpadu |
Sběrný dvůr – provozní doba
Provozovatel: TEPVOS, spol. s r. o., ulice Královéhradecká. Umístění nádob v mapě: poznejustinadorlici.cz/komunalni-odpad
Den | 1. 1.–31. 3. / 1. 10.–31. 12. | 1. 4.–30. 9. |
---|---|---|
Po | 14–17 | 14–18 |
Út | 14–17 | 14–18 |
St | 14–17 | 14–18 |
Čt | 14–17 | 14–18 |
Pá | 14–17 | 14–18 |
So (prosinec–březen; červenec–srpen) | 8–12 | 8–12 |
So (duben, květen, červen; září, říjen, listopad) | 8–14 | 8–14 |
Městská karta – vstup do Sběrného dvora
Městská karta slouží pro vjezd do areálu a elektronickou evidenci množství odevzdaného odpadu. Vjezd do Sběrného dvora je možný pouze s Městskou kartou.
Majitelé stávající karty (čipových hodinek) pro rekreační a sportovní zařízení mohou v Zákaznickém centru TEPVOS zdarma aktivovat vstup do Sběrného dvora. Novou kartu nepotřebují.
Kartu lze získat zdarma v Zákaznickém centru TEPVOS (vedle Sběrného dvora) nebo na pokladně Městského úřadu v Sychrově ulici. Pro vydání/aktivaci je třeba občanský průkaz; karta je aktivní nejpozději do dvou pracovních dnů. Zdarma vydanou kartu lze do budoucna za poplatek aktivovat i pro vstup do rekreačních zařízení.
Kontakt: Zákaznické centrum TEPVOS, Královéhradecká 1566, 562 01 Ústí nad Orlicí, tepvos@tepvos.cz, 465 519 844. Pokladna MěÚ Ústí nad Orlicí, Sychrova 16, 562 24 Ústí nad Orlicí, tel. 465 514 273. Více: mestskakarta.cz
Velkoobjemové kontejnery – harmonogram 2025
Místo | Den svozu (jaro) | Den svozu (podzim) | Čas |
---|---|---|---|
Horní Houžovec | 8. 4. | 9. 9. | 15:30–16:30 |
Dolní Houžovec | 8. 4. | 9. 9. | 17:15–18:15 |
Knapovec MŠ | 9. 4. | 10. 9. | 14:00–15:45 |
Knapovec mezi č.p. 25 a 133 | 9. 4. | 10. 9. | 16:15–18:00 |
Kerhartice potraviny | 10. 4. | 11. 9. | 14:00–18:00 |
Třebovská | 15. 4. | 16. 9. | 14:00–18:00 |
Pivovarská zelenina | 16. 4. | 17. 9. | 14:00–18:00 |
Na Výsluní | 17. 4. | 18. 9. | 14:00–18:00 |
Černovír | 22. 4. | 23. 9. | 14:30–16:30 |
Na Tiché Orlici | 22. 4. | 23. 9. | 17:15–18:15 |
Staré Oldřichovice | 22. 4. | 23. 9. | 19:00–20:00 |
Park Čs. legií | 23. 4. | 24. 9. | 14:00–18:00 |
Korábova | 24. 4. | 25. 9. | 14:00–18:00 |
Nová | 29. 4. | 30. 9. | 14:00–18:00 |
Dukla | 30. 4. | 1. 10. | 14:00–18:00 |
Místní poplatek pro rok 2025
Výše poplatku: 1 080 Kč / rok / poplatník dle platné vyhlášky. Platí pro fyzické osoby s pobytem v Ústí nad Orlicí a také pro stavby určené k individuální rekreaci, byty a rodinné domy bez hlášené osoby.
Úlevy: 50 % pro osoby starší 80 let a děti mladší 3 let. Splatnost: do 31. 5. běžného roku.
Úleva za sběrné pytle: poplatník zapojený do systému třídění a shromažďující odpad do sběrných pytlů má nárok na 10 Kč za odevzdaný pytel, max. 200 Kč/os/rok (uplatňuje se v následujícím roce).
Z technických důvodů je možné poplatek za rok 2025 včetně úlevy uhradit až od 13. 1. 2025.
Kontakt pro platby a informace: Eliška Štantejská, stantejska@muuo.cz, tel. 465 514 210
Základní informace
Papír, plast a tetrapacky je možné odevzdávat také v barevně odlišených pytlích v rámci pytlového sběru.
- Zapojením do systému úlev za třídění pytlového sběru je možné získat slevu až 200 Kč/rok/poplatníka (viz pravidla).
- Občané mohou barevně odlišené pytle s vytříděným odpadem umístit v den svozu na své svozové místo, nebo je odevzdat do Sběrného dvora.
- V roce 2025 nadále platí rozdělení města do dvou zón svozu s rozdílnými termíny. V určených termínech se jako doposud svážejí všechny komodity v jednom dni (plast, papír a nápojové kartony).
Zóny svozu
Zóna svozu | Popis území |
---|---|
Centrum | „Jádrové“ území města na východ od ulice Moravská a Královéhradecká po hranici Oldřichovic, jejich část sídliště naproti nákupním centrům, sídliště Štěpnice; na jihu vede hranice Wolkerovým údolím. |
Okraje | Okrajové části města v katastrálních územích Gerhartice, Kerhartice nad Orlicí, Oldřichovice u Ústí nad Orlicí, Černovír u Ústí nad Orlicí, Hylváty včetně sídliště Dukla, Knapovec, Horní Houžovec, Dolní Houžovec a část Ústí nad Orlicí na západ od ulice Moravská a Královéhradecká. |
Termíny svozu pytlového sběru 2025
Zóna | Termíny (rok 2025) |
---|---|
Centrum | 24. 1.; 21. 2.; 21. 3.; 18. 4.; 16. 5.; 13. 6.; 11. 7.; 8. 8.; 5. 9.; 3. 10.; 31. 10.; 28. 11.; 26. 12. 2025 (sběr započtený do roku 2026) |
Okraje | 10. 1.; 7. 2.; 7. 3.; 4. 4.; 2. 5.; 30. 5.; 27. 6.; 25. 7.; 22. 8.; 19. 9.; 17. 10.; 14. 11.; 12. 12. 2025 (sběr započtený do roku 2026) |
Poslední svoz pytlů ze Sběrného dvora započtený do roku 2025: 5. 12. 2025.
Upozornění a reklamace (pytlový sběr 2025)
Kontrola načtených pytlů: ve webové databázi na adrese odpady.muuo.cz.
Reklamace chybně načtených pytlů: po telefonické domluvě na paní Velínskou (tel. 465 514 263) osobně na Městském úřadě, Sychrova 16, 1. patro, kancelář č. 256. Pro reklamaci si vezměte zbylé štítky a Městskou kartu.
- Reklamace se přijímají osobně u paní Velínské (kancelář č. 256, MÚ Sychrova 16), nejlépe po telefonické domluvě předem (tel. 465 514 263). Poslední reklamační den je 10. 12. 2025.
- K reklamaci je třeba předložit Městskou kartu a zbývající štítky.
- Prosíme, hlídejte si množství načtených pytlů u jednotlivých poplatníků.
- Převod načtených pytlů z karty na kartu se neprovádí.
- Převádět načtené pytle bude možné pouze při ztrátě karty — na novou.
Pro vstup do databáze načtených pytlů použijte část čísla ze svého štítku s čárovým kódem.