Zastupitelstvo města Ústí nad Orlicí |
Návrh usnesení |
8. zasedání Zastupitelstva města Ústí nad Orlicí |
konaného dne 11.12.2023 |
|
informaci o zastavování vlaků linky Ex1 na zastávce Ústí nad Orlicí město v období 10.12.2023 - 9.12.2024, dle přílohy k usnesení ZM.
Předkladatel: | Petr Hájek |
Zpracovatel: | Petr Hájek, Město Ústí nad Orlicí |
Materiál projednán: | v Radě města Ústí nad Orlicí |
Vyjádření: | Rada města souhlasila s úhradou požadované finanční kompenzace viz usnesení č. 864/34/RM/2023 ze dne 13.11.2023 |
Na vědomí: | |
Předpokládaná doba trvání: | 00:05 |
Text důvodové zprávy: Zastupitelstvu města je předložena nová informace o zastavování vlaků linky Ex1 na zastávce Ústí nad Orlicí město, informace navazuje na diskusi minulého zastupitelstva.
Vedení města se danou problematikou zabývalo opakovaně. Dne 13.11.2023 projednala rada města odpověď náměstka Českých drah, a.s. Ing. Ješety, který reagoval na stanovisko města ze dne 19.10.2023. Po diskusi a s přihlédnutím k veřejné finanční sbírce, rada města souhlasila s úhradou požadované finanční kompenzace ve výši 720.000 Kč - viz usnesení č. 864/34/RM/2023. Díky této skutečnosti budou v novém jízdním řádu zachovány vlaky EC 144, EC 145, IC 546 a IC 547.
Rekapitulace jednání: V současné době zastavuje na zastávce Ústí město celkem 7 párů vlaků ve dvou hodinovém intervalu - 7 vlaků ve směru do Prahy a 7 vlaků ve směru z Prahy. (viz příloha 1). Na základě návrhu Českých drah neměly tyto vlaky s účinností od 10.12.2023 na zastávce Ústí město zastavovat, a to bez náhrady. Vedení města se proti tomuto rozhodnutí ohradilo a s návrhem nového jízdního řádu nesouhlasilo. Námitky města byla zamítnuty nejprve Českými drahami (viz příloha 2) a následně i Ministerstvem dopravy ČR (viz příloha 3).
Na základě osobního jednání na úrovni starosta města, náměstek ČD Ing. Jiří Ješeta a generální ředitel SŽ Bc. Jiří Svoboda změnily České dráhy své původní stanovisko a dne 27.9.2023 byl městu doručen návrh na možné zastavování 2 párů vlaků za podmínky finanční kompenzace ve výši 1.484.000 Kč (viz příloha 4). Kompenzace byla stanovena výpočtem nákladů za tzv. mimořádné zastavení ve výši 1.000 Kč na jeden vlak v jeden provozní den. Počet provozních dní v jízdním řádu 2024 je celkem 371.
Následné stanovisko města ze dne 19.10.2023 (viz příloha 5) bylo odesláno Českým drahám zejména s ohledem na aktivitu veřejnosti, se kterou bylo vedení města seznámeno. Fakticky se jednalo o veřejnou sbírku finančních prostředků, které jsou dárci připraveni předat městu jako podíl na úhradu požadované kompenzace. Reakcí na toto stanovisko města je odpověď Českých drah, ve které je finanční kompenzace snížena na polovinu, tedy na 742.000 Kč (viz příloha 6). Následná cenová nabídka ze dne 10.11.2023 tuto částku potvrdila (viz příloha 7) a na základě souhlasu rady města s úhradou finanční kompenzace byla odborem dopravy, SH a správních agend vystavena příslušná objednávka.
Rozhodnutí rady města bylo učiněno zejména s ohledem na finanční dary poskytnuté za účelem zlepšení městské dopravní obslužnosti, které inicioval pan Radomír Šimek z Ústí nad Orlicí. Příslušné darovací smlouvy byla schváleny radou města dne 4.12.2023, jedná se o šest firem, které poskytují celkem 420.000 Kč - viz výpis z usnesení rady města (příloha 8).
|
Materiál obsahuje: | Příloha -
1 - Přehled jízdního řádu (Veřejná) Příloha - 2 - Stanovisko ČD ze dne 27.6.2023 (Veřejná) Příloha - 3 - Stanovisko MD ČR ze dne 24.8.2023 (Veřejná) Příloha - 4 - Návrh ČD ze dne 27. 9. 2023 (Veřejná) Příloha - 5 - Odpověď města ze dne 19.10.2023 (Veřejná) Příloha - 6 - Upravený návrh ČD ze dne 25.10.2023 (Veřejná) Příloha - 7 - Cenová nabídka ČD ze dne 10.11.2023 (Veřejná) Příloha - 8 - Výpis z usnesení 37. RM (Veřejná) |
Přizváni: |